Plastic draagtassen en de Vlaamse wet
Wat de Vlaamse overheid
aangaat, is er een beslissing met betrekking tot de plastic zakjes, met enkele
aanpassingen. De tekst borduurt voort op de vorige communicatie.
Wanneer er toch lichte
plastic draagtassen worden aangeboden, dan moet de bijdrage per draagtas die de
consument daarvoor betaalt, zichtbaar gemaakt worden. Dit kan bijvoorbeeld door
dit te vermelden op het kassaticket of de bijdrage duidelijk te afficheren in
de verkoopsruimte.
Aangezien het verbieden
van lichtere zakjes (van minder dan 15 micron) leidt tot meer voorverpakkingen
(wat niet beter is voor het milieu), wordt de scope van het verbod beperkt tot
de lichte plastic draagtassen zoals gedefinieerd in de Europese Richtlijn.
Een tijdelijke
uitzondering op het verbod ten aanzien van het gratis ter beschikking stellen
van de lichte plastic draagtassen kan bekomen worden indien aangetoond wordt
dat omwille van milieuredenen of omwille van vereisten inzake hygiëne,
behandeling of veiligheid van bepaalde producten er geen gepaste alternatieven
beschikbaar zijn. De minister kan de eigenschappen en voorwaarden voor deze
lichte plastic draagtassen vaststellen.
Verder moet voldoende
tijd gegeven worden aan de sector om zich voor te bereiden op de ingang van een
verbod en eventuele voorraden weg te werken. Daarom dat in het nieuwe artikel
5.3.11.2 het gebruik van reeds aangekochte voorraden van lichte plastic
draagtassen voor de inwerkingtreding van dit artikel nog toegelaten wordt tot 6
maanden na de inwerkingtreding van het verbod.
Het blijft echter
belangrijk te kiezen voor alternatieven die vanuit ecologisch oogpunt wenselijk
zijn. Op dit moment wordt niet geopteerd om uitzonderingen op het verbod te
voorzien. Gezien biobased of composteerbare zakjes het probleem van zwerfvuil
niet zullen oplossen en er belangrijke aandachtspunten zijn wat betreft de
sorteerboodschap, inzameling en eindverwerking, zijn uitzonderingen voor deze
nog niet opportuun. Twee jaar na de invoering van dit verbod zal de impact
ervan geëvalueerd worden. Hierbij wordt minstens nagegaan of er een effectieve
daling is van het aantal eenmalige plastic draagtassen, of het gebruik van
andere materialen (bijv.b papier) gestegen is. Indien blijkt dat alternatieven
voor eenmalig gebruik gestegen zijn, moet overwogen worden om ook voor deze
draagtassen bijkomende maatregelen te nemen. Het is immers de bedoeling dat het
gebruik van draagtassen voor eenmalig gebruik daalt ten voordele van
herbruikbare draagtassen.
De
VLAREMA-wijzigingen zijn op 14/12 idd. goedgekeurd door de Vlaamse Regering,
moet nu nog voor advies naar de Raad van State, Raad van State heeft daarvoor
max. 30 dagen tijd, daarna publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dan eerst is
er een inwerkingtreding.
Blijkbaar is er nog geen
bepaling van wat "niet gratis verdelen” concreet betekent.